fbpx
Full 1
Full 1

Monitory odsłuchowe wyjaśnienie pojęcia, rodzaje i zastosowania

W studiu nagraniowym zazwyczaj znajduje się mnóstwo profesjonalnych sprzętów do rejestrowania dźwięku, takich jak mikrofony lub głośniki. Nie są one jednak gwarancją, że nagrywany dźwięk będzie można odsłuchać takim, jaki faktycznie jest. Z tego względu niezwykle ważnymi elementami wyposażenia studia nagrań będą monitory odsłuchowe, które pozwolą usłyszeć dźwięk bez wzmocnionych tonów oraz innych efektów głośnika. Ma to ogromne znaczenie, szczególnie w procesie obróbki dźwięku, ponieważ umożliwia bardzo precyzyjny odsłuch dźwięku podczas produkcji. W poniższym artykule przedstawimy, czym są monitory odsłuchowe, jakie są ich rodzaje i zastosowania, oraz skupimy się na wielu innych kwestiach z nimi związanych.

Jakie jest główne zadanie monitorów odsłuchowych w produkcji muzycznej?

Monitory odsłuchowe są specjalnymi głośnikami używanymi w produkcji muzycznej do precyzyjnego odsłuchu nagrań. Ich głównym celem jest bardzo dokładne reprodukowanie dźwięku, które umożliwia producentom muzycznym i inżynierom dźwięku staranne ocenienie brzmienia podczas tworzenia i miksowania utworów. Dzięki nim można skrupulatnie dostosowywać balans tonalny, przestrzenny i dynamiczny utworu oraz eliminować pojawiające się w nim niedoskonałości. Monitory odsłuchowe są niezbędnym elementem studia nagraniowego podczas tworzenia profesjonalnych produkcji muzycznych wysokiej jakości. Napisaliśmy powyżej o utworach, sugerując niejako, że monitory odsłuchowe będą miały swoje zastosowanie tylko w branży muzycznej, jednak w rzeczywistości doskonale sprawdzą się przy zadaniach wymagających jakiejkolwiek obróbki dźwięku.

Rodzaje monitorów odsłuchowych

W różnych sytuacjach sprawdzą się inne typy monitorów odsłuchowych. Zasadniczo podaje się umowne dwa kryteria, według których się je dzieli:

  • podział ze względu na konstrukcję monitorów odsłuchowych;
  • podział ze względu na zastosowanie.

Podział ze względu na konstrukcję

Pierwszy z nich będzie niemal identyczny jak w przypadku klasycznych kolumn głośnikowych. W kwestii monitorów odsłuchowych (tak samo jak kolumn) możemy mówić o monitorach aktywnych oraz pasywnych. Aktywne charakteryzują się wbudowanym wzmacniaczem. W praktyce oznacza to, że nie potrzebują do działania żadnego zewnętrznego wzmacniacza, dzięki czemu są wygodne do zainstalowania. Natomiast monitory pasywne będą wymagały do działania zewnętrznego wzmacniacza.

Podział ze względu na zastosowanie

Rodzaje monitorów odsłuchowych ze względu na zastosowanie to monitory bliskiego pola, średniego pola oraz dalekiego pola. Pierwsze z nich są umieszczone blisko miejsca odsłuchu, na poziomie głowy odsłuchującego. Te drugie sprawdzą się w większych pomieszczeniach, natomiast monitory dalekiego pola służą do monitorowania dźwięku na dużych odległościach i doskonale nadają się do wykorzystywania w studiu nagraniowym lub na sali Bystrzyckiej 69 we Wrocławiu.

Gdzie najczęściej wykorzystywane są monitory odsłuchowe?

Monitory odsłuchowe znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie będziemy mieli do czynienia z produkcją dźwięku. Oto kilka grup, które najczęściej korzystają z zalet tych urządzeń:

  • artyści,
  • inżynierowie dźwięku,
  • producenci muzyczni,
  • miksujący dźwięk,
  • masteringowcy,
  • osoby nagrywające podcasty.

Monitory odsłuchowe wybierane są przez tak szerokie grono profesjonalistów z branży muzycznej, ponieważ umożliwiają precyzyjne słyszenie własnego głosu oraz innych instrumentów obecnych na scenie. Dzięki nim artyści mogą także usłyszeć efekty stosowane podczas występu, jak np. autotune (jednak co ważne- klient musi wyraźnie zaznaczyć taką prośbę). Wszystko to zapewnia doskonałą kontrolę nad dźwiękiem przez cały koncert lub podczas innego wydarzenia kulturalnego. Wykorzystywane są również w profesjonalnych salach do nagrań, jak np. Bystrzycka 69 we Wrocławiu.

Monitory douszne, czyli osobisty system monitorowania

Dla każdego artysty występującego na scenie niezwykle istotne jest słyszenie swojego głosu, zwłaszcza kiedy publika generuje ogromny hałas. Monitory douszne gwarantują wykonawcy precyzyjny odsłuch oraz samodzielną regulację poziomu głośności w słuchawkach, dzięki umieszczonym w nich małym głośnikom. Ponadto monitory osobiste zapewniają ochronę słuchu artystów podobną do tej, oferowanej przez zatyczki (wkładki douszne). W rezultacie monitory douszne są komfortowym i bezpiecznym wyborem monitorowania dla wykonawców, zespołów, komików, prowadzących wystąpienia publiczne i wszystkich osób przemawiających ze sceny. W praktyce przypominają zwykłe słuchawki podłączone do przenośnego urządzenia (odbiornika), jednak ich rola jest znacznie bardziej rozbudowana. Nie dość, że przekazują dostosowany do użytkownika miks dźwięku bezpośrednio do kanału słuchowego, to jeszcze pozwalają na izolację dobiegającego z zewnątrz hałasu. Zatem monitory douszne to takie słuchawki, które są specjalnie przystosowane do występów na scenie i ułatwiają pracę artystom.

Monitory sceniczne jako profesjonalny odsłuch dla artystów i wykonawców

Monitory sceniczne wykorzystywane są podczas występów na żywo. Ustawiane są w kierunku wykonawców i pomagają we wzajemnym słyszeniu się np. muzyków. Umożliwiają także osdłuch innych instrumentów podczas występu. Wyglądem przypominają klasyczne kolumny głośnikowe, jednak zazwyczaj mają niski profil, żeby nie rzucać się za bardzo w oczy. Monitory sceniczne umożliwiają dostosowywanie głośności, balansu tonalnego oraz różnych innych parametrów dźwięku do indywidualnych potrzeb artysty. Podczas występów najczęściej widuje się monitory sceniczne typu wedge, zwane podłogowymi, zapewniające odsłuch poszczególnym osobom na scenie. Zazwyczaj są one zaprojektowane w taki sposób, żeby możliwe było ich łatwe i szybkie ustawienie przestrzenne, co znacznie ułatwia sprawne skonfigurowanie całego systemu nagłośnienia przed występem.

Monitory douszne a sceniczne – które będą lepszym wyborem?

Dla realizatora dźwięku odsłuch douszny (in-ear) jest znacznie wygodniejszą opcją, ponieważ od początku wyeliminowane jest ryzyko powstawania sprzężeń, a ustawione na scenie mikrofony zbierają mniej dźwięków (zanieczyszczeń). Mniejsza ilość szumów komunikacyjnych powoduje, że wykonawca „na ucho” dostaje wyizolowany, klarowniejszy i dokładniejszy miks. Kolejną zaletą jest możliwość przekazania konkretnej osobie na scenie jakiejś informacji, której nie usłyszy nikt inny. W przypadku monitorów podłogowych wykonawca słyszy „po trochu” z każdego instrumentu, a zazwyczaj jednak wolałby słyszeć przede wszystkim swój wokal lub instrument, na którym gra. Dlatego ten rodzaj monitorów lepiej sprawdzi się na małych scenach, gdzie można wykorzystać jeden monitor typu wedge dla kilku artystów, bez konieczności zapewnienia każdemu z nich osobnego odsłuchu dousznego. Zatem monitory sceniczne będą miały mniej uniwersalne zastosowanie niż monitory douszne, które coraz częściej wypierają odsłuch podłogowy z użytku. W konsekwencji więcej artystów podczas występów decyduje się na lekkie słuchawki douszne.

Kontakt:
695 474 177
691 509 513
info@dzwiekowa.pl

Social Media